hetbesteeiwitdieet-reiki

Het beste eiwitdieet

het beste eiwitdieet

Eiwitten zijn essentieel voor een aantal functies van ons lichaam, waaronder groei, ontwikkeling van de hersenen, gezonde botten en de productie van hormonen. Eiwitten bestaan ​​uit bouwstenen die aminozuren worden genoemd. Er zijn 22 aminozuren in totaal, waarvan er acht (of tien voor kinderen) als essentieel worden genoemd omdat we ze niet kunnen maken in ons lichaam en dus moeten ze binnen krijgen van het voedsel dat we eten.

Eiwitten zijn verdeeld in twee groepen: dierlijk en plantaardig. Dierlijke proteïnen zijn, zoals vlees, kaas en eieren worden soms aangeduid als primaire eiwitten omdat ze alle acht essentiële aminozuren bevatten en beschouwd als de belangrijkste eiwitten voor het bevorderen van groei. Plantaardige voedingsmiddelen rijk aan eiwitten zijn onder andere peulvruchten, linzen, tofu en andere sojaproducten. Deze voedzame plantaardige voedingsmiddelen zijn, zoals zij worden aangeduid als onvolledige eiwitten omdat ze niet alle essentiële aminozuren bevatten. 

Hoeveel eiwitten heb je echt nodig?

whey-poeder

Een ruwe meting laat zien dat je ongeveer 0,7 g eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig hebt. De gemiddelde persoon kan dit bereiken als je maar genoeg eiwitrijke voeding binnen krijgt met de meest essentiële eiwitten, zonder zelfs maar een eiwitrijk dieet. De aanbevolen hoeveelheid hiervoor is afhankelijk van leeftijd, geslacht en mate van activiteit. Dit kan best wel een probleem zijn in ons dagelijkse leven, omdat men nu eenmaal het te druk heeft om zich bezig te houden met de juistheid van bepaalde voedingsmiddelen die goed voor je kunnen zijn. Ook is het zeer verwarrend wat nu wel goed voor je is en wat niet.

De biologische waarde van proteïne/eiwitten


Om de kwaliteit van een eiwit bepalen hebben wetenschappers het percentage gemeten van de aminozuren die worden geabsorbeerd, bewaard en gebruikt in het lichaam om de eiwitten te bepalen biologische waarde. De bron van voedsel dat de hoogste biologische waarde heeft, is Whey-eiwit , op de tweede plaats eieren . Whey is een natuurlijk bijproduct van kaasbereiding; wanneer kaas wordt gemaakt, wordt de whey achtergelaten. Het is een compleet eiwit omdat het alle essentiële en niet-essentiële aminozuren bevat, met name belangrijk voor cellulaire gezondheid, spiergroei en eiwitsynthese, daarom is whey een belangrijke speler in het veld van de eiwitten.

Waarom volgen mensen een eiwitrijk dieet

Als je wil afvallen met een goed eiwitrijk dieet dan is het beste eiwitdieet een van de beste manieren om verantwoord en gezond af te vallen.

Er zijn een aantal situaties waarbij extra eiwit nodig is, met inbegrip van de kindertijd / adolescentie (groei), zwangerschap, borstvoeding, intense kracht en uithoudingsvermogen trainingen en bij bepaalde ziekten. Ouderen hebben ook aanvullende hoeveelheden eiwitten nodig. Bovendien zijn veel experts die geloven dat een dieet die rijk is aan koolhydraten - geraffineerde suikers in het bijzonder een van de de belangrijkste oorzaak van de gewichtstoename in deze tijd van de moderne obesitas-epidemie. Als gevolg daarvan zijn de hoge-eiwit (in combinatie met laag-koolhydraatrijke voeding ) diëten zijn steeds populairder geworden, zoals het Atkins-dieet en het Dukan dieet zijn twee van de bekende diëten. Met deze diëten meestal kunt je onbeperkte hoeveelheden van alle soorten vlees, gevogelte, vis, eieren en de meeste kazen eten, terwijl koolhydraten inname beperkt zal zijn. Een typische eiwitrijk dieet kan bestaan uit een ontbijt van ham en eieren, lunch van kaas, vlees, vis of een omelet en diner bestaande uit vlees of vis en groenten.

Onderzoek en veiligheid

Op korte termijn zal een hoog eiwitrijke voeding,  koolhydraat-arme diëten de honger verminderen en calorie inname te verminderen, het voordeel voor het verliezen voor gewichtsverlies. Een hoge inname van plantaardige eiwitten kan een gunstig effect hebben op hart- en vaatziekten en het lipidenprofiel in vergelijking met dierlijke bronnen.

Er zijn tal van goede manieren om genoeg eiwitrijke voeding binnen te krijgen die essentieel voor je is om goed te blijven functioneren. Op het linkje het voedingscentrum kun je nog wat informatie vinden over eiwitten.