reikimeester-standaard-logo

Gezond en energiek blijven door goede voeding

Welke soorten voeding of supplementen kunnen je helpen gezond en energiek te blijven. Ook zullen we tips en weetjes delen waar je wat aan kan hebben om gezond en daarbij energiek door het leven te gaan. Positieve energie door de nieuwste tips & tricks

  • Gezonde voeding
  • Lifestyle hacks, tips en weetjes die je helpen in het dagelijks leven
  • Hoe blijf je lekker in je 'vel' figuurlijk, maar ook letterlijk
  • Gezonde en energieke lifestyle tips
  • Essentiële voedingstips
  • Wetenswaardigheden over voedingsmiddelen
  • Hoe blijf je op het rechte pad met je voeding
  • Alles wat je kan helpen in je dagelijks leven positief te blijven

Het Ziekenhuisdieet

We gaan een van de varianten beschrijven van het befaamde 'ziekenhuisdieet, of is het toch meer een berucht crashdieet? We gaan de voors en tegens laten zien van dit dieet en misschien kijk je na dit stukje gelezen te hebben wel heel anders tegen het ziekenhuisdieet aan.

Het ziekenhuisdieet die we zullen beschrijven is de Copenhagen dieet variant. Deze Copenhagen dieet is ook wel bekend als de Koningklijke Deense ziekenhuis dieet. Gebaseerd op bijzonder strikte regels en beperkingen, waardoor je niet alleen de ongewenste kilo's zal verliezen, maar ook zou het je stofwisseling verbeteren. Het zou je cellulitis kunnen verminderen.

Het dieet werd als maatregel gebruikt om patiënten die snel af moesten vallen voor een belangrijke medische operatie of ingreep​. Dit alles onder strikte medische begeleiding en goede monitoring van de gezondheid. Men moest immers sterk genoeg blijven om de ingreep of operatie te kunnen ondergaan.

Hoe werkt het ziekenhuisdieet?

Tijdens het ziekenhuisdieet daalt je gewicht relatief snel door dat er een aanzienlijke verlaging van de hoeveelheden vetten en onder andere koolhydraten. Je lage calorie inname van rond de 600 calorieën zal zorgen dat je snel gewicht verliest en snel zal afvallen. Het ziekenhiusdieet elimineert fruit, aardappelen, suiker, pasta's, en graanproducten. Het dagelijkse menu bevat matige consumptie van eieren, vlees, sla, vis en koffie. Als je het dieet strikt volgt is het mogelijk om 5 tot 13 kilo af te vallen in 13 dagen. Daar is waar het dieet is voor bedoelt, snel afvallen en dit is waarom het veel mensen aanspreekt om te gaan volgen. (verstandig?... daar komen we later in dit artikel op terug)

Tijdens het ziekenhuisdieet daalt je gewicht relatief snel door dat er een aanzienlijke verlaging van de hoeveelheden vetten en onder andere koolhydraten. Je lage calorie inname van rond de 600 calorieën zal zorgen dat je snel gewicht verliest en snel zal afvallen. Het ziekenhiusdieet elimineert fruit, aardappelen, suiker, pasta's, en graanproducten. Het dagelijkse menu bevat matige consumptie van eieren, vlees, sla, vis en koffie. Als je het dieet strikt volgt is het mogelijk om 5 tot 13 kilo af te vallen in 13 dagen. Daar is waar het dieet is voor bedoelt, snel afvallen en dit is waarom het veel mensen aanspreekt om te gaan volgen. (verstandig?... daar komen we later in dit artikel op terug)

Je moet je niet laten misleiden door de naam van het dieet. Daar bedoelen we mee dat hoewel het een 'ziekenhuisdieet' word genoemd niet als gezond kan worden bestempeld. Dit omdat je met het dieet niet evenwichtige voeding binnen zal krijgen.

Wij van Reikimeester.nl willen via deze note even laten weten dat we zeker niet het ziekenhuisdieet aanraden om te volgen. Het artikel is meer bedoelt als informatie wat je kan verwachten van het dieet. Wel kunnen we een gezonde ziekenhuisdieet vervanger aanraden die te vinden is op de website waar het linkje naar toe verwijst.

De voors en tegens van het dieet

De meeste caloriearme diëten hebben hun eigen nadelen.  Het belangrijkste nadeel van dit soort diëten is dat je lichaam niet alle essentiële noodzakelijke voedingsstoffen krijgt. Dit zal vaak resulteren in verschillende moeilijkheden zoals concentratie, aandacht bij iets houden, het lichaam zal zwakker worden, slaperig en prikkelbaar. In aanvulling daarvan zal je knagende honger hebben die misschien wat gesust zal worden door het drinken van water en diverse soorten thee. Het vermogen om je te concentreren zal zeer moeilijk worden. Wat te denken van je normaal opgewekte humeur? Deze zal zeker onder dit dieet gaan leiden. Daarom is het zeer moeilijk en in feite niet aan te bevelen dit dieet te volgen aan mensen die onlangs ziek zijn geweest of pas hersteld zijn van ziekte. Omdat het simpelweg het immuumsysteem zwakker zal maken en daardoor de kans vergroot om weer ziek te worden. Ook kan een streng dieet zoals deze leiden tot nier- en darmziekten.

De regels die je moet volgen met het ziekenhuisdieet

  • Het dieet mag niet langer dan 13 dagen gevolgt worden
  • Je eet slechts drie keer per dag op dezelfde tijdstippen. Het onbijt voor 9.00 uur, lunch tussen 12.00 en 14.00 uur en diner niet later   dan 17.00 en 18.00 uur.
  • Het is belangrijk alleen de producten te gebruiken die in het dieet worden gemeld, dus niet vervangende voedingsmiddelen eten.
  • Drink minstens 2 liter water per dag
  • Gebruik geen zout of andere specerijen.
  • Drink geen alcohol, eet geen snoep of andere snacks
  • Gebakken voeding is strikt verboden
  • Het is mogelijk de volgorde van de lunch en diner te veranderen, maar de volgorde van de dagen mogen niet worden veranderd
  • Aanbevolen is om vitaminen en mineralen extra te nemen.
  • Het is aan te bevelen het dieet niet vaak te volgen. (simpelweg omdat het toch roofbouw op je lichaam is)
  • Na het dieet moet je geleidelijk weer je calorie-inname verhogen

Het bovenstaande dieet laat je zodanig weinig calorieën binnen krijgen dat je wel af moet vallen. Vaak krijg je niet meer dan 900 calorieën binnen en daarmee laat je je lichaam de reserves aanspreken, wat op zijn beurt er voor zal zorgen dat je snel af zal vallen. Dit met alle negatieve gevolgen van dien. Daar bedoelen we mee dat je veel essentiële voedingsmiddelen, vitamine en mineralen te kort zal krijgen door de eenzijdige voeding die je tot je neemt. De aanbevolen dagelijkse inname van calorieën volgens voedingscentrum is tussen de 2000 en 2500 voor een volwassen gezond persoon om goed te kunnen blijven functioneren.

Een voorbeeld van het dieet menu:

vlees

Dag 1: Onbijt: een kopje koffie met 1 theelepel suiker. Lunch: 2 hardgekookte eieren, 400g gekookte spinazie en 1 tomaat. Diner: 200gr. rundvlees en 150gr. salade met citroensap en olijfolie dressing.

Dag 2: Ontbijt: een kopje koffie met 1 theelepel suiker. Lunch: 250gr. ham en een pot yoghurt. Diner: 200gr. rundvlees en 150gr. sla salade met citroensap en olijfolie dressing.​

Dag 3:​ Ontbijt: een kopje koffie met 1 theelepel suiker en 1 stuk van witte toast. Lunch: 2 hardgekookte eieren, 100 g magere ham en 150g sla. Diner: 1 tomaat, gekookte selderij en 1 fruit (optie: appel, sinaasappel of peer).

Dag 4: ​ Ontbijt: Een kopje koffie met 1 theelepel suiker en 1 stuk witte toast. Lunch: een potje yoghurt en 200 ml jus d'orange.  Diner: 1 hard gekookt ei, 1 geraspte wortel, 250 gram kaas (bij voorkeur Nederlands ).

Dag 5: ​ Ontbijt: 1 geraspte wortel. Lunch: 200g gekookte vis met een lepeltje boter en citroensap. Diner: 250 gram rundvlees met selderij puree.

Dag 6: ​ Ontbijt: een kopje koffie met 1 theelepel suiker en 1 witte toast.  Lunch: 2 hardgekookte eieren en 1 geraspte wortel.  Diner: 300g kip en 150g sla salade met citroensap en olijfolie dressing.

ham

Dag 7: Ontbijt: Een kop thee zonder suiker. Lunch: Alleen water Diner: 200gr lamsvlees en 1 appel

Dag 8: Ontbijt: een kopje koffie met 1 theelepel suiker. Lunch: 2 hardgekookte eieren, 400 g gekookte spinazie en 1 tomaat. Diner: 200gr rundvlees en 150g sla salade met citroensap en olijfolie dressing.

Dag 9: Ontbijt: Een kopje koffie met 1 theelepel suiker. Lunch:. 250g ham en yoghurt. Diner: 250 g van rundvlees en 150g salade met citroensap en olijfolie dressing.

Dag 10: Ontbijt: een kopje koffie met 1 theelepel suiker en 1 wit geroosterde boterham. Lunch: 2 hardgekookte eieren, 100 g magere ham en wat sla. Diner: 1 tomaat, gekookte selderij en 1 fruit (optie: appel, sinaasappel of peer).

vlees

Dag 11: Ontbijt: Een kopje koffie met 1 theelepel suiker en 1 geroosterde boterham. Lunch: een pot yoghurt en 200 ml jus d'orange. Diner: 1 hard gekookt ei, 1 geraspte wortel en 250 g kaas (bij voorkeur Nederlands ).

Dag 12 Ontbijt: 1 geraspte wortel. Lunch: 200g gekookte vis met een lepeltje boter en citroensap. Diner: 250 gram rundvlees met selderij puree.

Dag 13: Ontbijt: Een kopje koffie met 1 theelepel suiker en 1 wit geroosterde boterham. Lunch: 2 hardgekookte eieren en 1 geraspte wortel. Diner: niets.

We raden je aan als je daadwerkelijk wil afvallen dit op een gezond manier te doen en daar zijn zeker betere en gezonde methodes voor te vinden die je daarin kunnen helpen. Neem een verstandige keuze om verantwoord af te vallen. Zoals het ziekenhuisdieet lijkt het te werken om snel af te vallen, maar al snel zal je zien als je gestopt bent met het dieet dat je sneller aan zal komen in gewicht. Dit is niet waar je het voor zou willen doen, lijkt ons. Dus neem een weloverwogen keuze en ga voor een gezonde manier om af te vallen.  Gezond afvallen op een manier die jou aanspreekt. Gezond en energiek blijven door goede voeding!

gezond-afvallen